06-07-2016 | Sport en vitaliteit

Wat zijn koolhydraten?

Geschreven door Natasha

Koolhydraten zijn opgebouwd uit suikermoleculen en leveren ons lichaam energie. We kunnen ze onderverdelen in 3 groepen. 

Hier kan je zien dat koolhydraten meer zijn dan enkel de koolhydraten uit pasta en aardappelen. Deze onderverdeling zegt vooral iets over de chemische structuur.

Enkelvoudige suikers

Bijvoorbeeld fructose en glucose uit fruit, vijgen en honing.

 

Tweevoudige suikers

Bijvoorbeeld sacharose uit riet- en bietsuikers.

 

Meervoudige suikers

Bijvoorbeeld zetmeel uit granen een aardappelen

 

Enkelvoudige suikers worden snel door ons lichaam opgenomen en zorgen voor een suikerpiek die kort daarna gevolgd wordt door een suikerdip.

Complexe suikers bestaan uit een samenstelling van enkelvoudige koolhydraten die in het spijsverteringskanaal worden losgeknipt. Dit vraagt energie en tijd van het lichaam. Dat is dus de rede waarom die complexe suikers niet zorgen voor een suikerdip, ze geven namelijk hun energie geleidelijk aan vrij.

 

Geraffineerde en ongeraffineerde koolhydraten

Als we het hebben over gewicht verliezen dan lijkt het voor ieder heel duidelijk dat we de inname van koolhydraten zoveel mogelijk moeten schrappen uit onze voeding. Toch moeten we dit nuanceren, de kwantiteit speelt namelijk een rol, maar ook de kwaliteit is erg belangrijk.  Zo dragen volle granen bij tot een betere gezondheid. Want ongeraffineerde granen, dit zijn de granen die zo weinig mogelijk bewerkt werden, bevatten nog alle voedingsstoffen, vitaminen, vezels en mineralen. Voorbeelden hiervan zijn volkoren producten, havermout, zilvervliesrijst,…

Dit in tegenstelling tot de geraffineerde vorm. Denk maar aan tarwe die verwerkt wordt tot bloem. Ook wit brood, koekjes, pasta en suiker behoren tot deze groep. Dat is ook de rede waarom de ongeraffineerde koolhydraten zorgen voor een langer verzadigingsgevoel. En het is net dat verzadigd gevoel dat we dikwijls missen als we werken aan onze lijn.

Dit maakt duidelijk dat je koolhydraten niet volledig moet schrappen uit je dieet. Wel is het belangrijk dat je je inname gaat aanpassen aan je energieverbruik en dat je kiest voor de juiste koolhydraten.

Wij horen graag uw mening, deel ze hier met ons

Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels