03-09-2018 | Aandoeningen

Zware benen? Dit kan je er tegen doen

Geschreven door Eline zware benen vermoeide benen oorzaken

Last van zware, vermoeide benen? Iedereen krijgt er wel eens mee te maken, bijvoorbeeld na lang stil zitten in de auto of het vliegtuig, na het sporten, na een dagje shoppen of na lang rechtstaan. Hoewel een nachtje rust al wonderen kan doen, kunnen zware benen op het moment zelf zeer ongemakkelijk en zelfs ook pijnlijk zijn. 

Je kan ook last hebben van zware benen door een slechte bloedcirculatie, wat vervelende gevolgen met zich kan meebrengen. Vraag je je af wat je tegen die zware benen kan doen? Veel bewegen en gevarieerd eten helpt, maar je kan ook gebruikmaken van geneesmiddelen zoals Daflon. Meer uitleg vind je hieronder!

Hoe ontstaan zware benen?

Je benen bevatten aders waar bloed door stroomt. Het bloed vertrekt vanuit je hart en wordt daarna door je volledige lichaam gepompt. Je aders pompen het bloed daarna terug naar je hart. Je aders zijn ook voorzien van kleppen om te voorkomen dat het bloed naar beneden stroomt. Na elke pompbeweging sluiten die kleppen je aders terug af. Soms kan er echter te veel druk op zo’n klep komen te staan of zijn je aderwanden verwijd, waardoor de klep kan gaan lekken. Het bloed kan dan gedeeltelijk terug omlaag gaan stromen, waardoor je aders nog meer druk krijgen en ze uiteindelijk wijder worden en uitzetten. Bij zware benen zijn je aders verzwakt en uitgezet. 

zware benen oorzaken Zo’n slechte bloedcirculatie kan op zijn beurt verschillende oorzaken hebben. In de eerste plaats kan het ontstaan door overgewicht omdat je aders dan extra onder druk komen te staan. Ook vrouwen hebben meer kans om hier last van te krijgen. Hun bloed bevat namelijk een bepaalde stof die het bindweefsel in de kanaalwanden versterkt. Daardoor worden die kwetsbaarder en zijn ze ook meer vatbaar voor beschadiging. Lichamelijke veranderingen tijdens de zwangerschap kunnen ook bijdragen aan zware benen omdat de groeiende baarmoeder belet dat het bloed vlotjes kan terugstromen van de benen naar boven toe. 

Verder kan langdurig rechtstaan, bij bijvoorbeeld beroepen zoals leerkracht, leiden tot zware benen. Door de zwaartekracht moeten de aders in je benen extra hard hun best doen om het bloed terug te pompen, wat ook het geval is als je de hele dag stilzit. Daarnaast speelt leeftijd een rol. Hoe ouder je wordt, hoe slapper je kanaalwanden en des te meer je vatbaar wordt voor zware benen. Tot slot hebben sommige mensen hier ook een erfelijke aanleg voor en worden ze geboren met een slechte bloedcirculatie. 

Hoe herken je zware benen?

In een beginstadium merk je vaak weinig van zware benen, maar omdat je circulatie in de war geraakt, worden ook afvalstoffen minder goed afgevoerd. Na een tijdje kun je daar problemen door krijgen. Dan zijn zware benen meestal te herkennen aan aders die een blauwe of paarse verkleuring hebben. Bovendien zullen ook je enkels vaak pijnlijk en dik aanvoelen en kan je een zwaar gevoel in je benen krijgen bij het wandelen. Als je je benen naar boven legt, neemt de vermoeidheid in je benen af. Verder kan je ook een drukkend gevoel ervaren in je benen, maar ook vochtophopingen rond de enkels en onderhuids vochtverlies. Tot slot kan er ook sprake zijn van een prikkend gevoel in je benen of van rusteloze benen. 

Wat kan je er tegen doen?

Zware benen kunnen enorme risico’s met zich mee brengen, zoals spataders of een diepe veneuze trombose. Bij dat laatste is er sprake van een bloedklonter die je ader verstopt. Daarnaast kunnen zware benen ook gewoon zeer vervelend aanvoelen. Daarom vind je hieronder een aantal tips die het zware gevoel verminderen, het behandelen of het voorkomen: 

zware benen bewegen

  • Eet gevarieerd en evenwichtig met veel koolhydraten, fruit en voedingsvezels. Niet alleen is dit ideaal voor overgewicht (wat extra druk kan geven op je aders), maar ook voor je hart- en bloedvaten.
  • Beweeg veel! Dit stimuleert de circulatie van je bloed en vooral wandelen, zwemmen, fietsen en joggen zijn hier goed voor.
  • Je huid na het douchen insmeren met een voedende crème is ook een goed idee. Hierbij moet je altijd zorgen dat je je benen vanaf de voet naar boven toe masseert. 
  • Je kan ook altijd grijpen naar geneesmiddelen die zware benen behandelen en voorkomen, zoals Daflon. 
  • Je benen afwisselend met warm en koud water douchen, stimuleert de bloedcirculatie. Het koude gevoel doet de aders immers samentrekken en bevordert zo de werking van de veneuze kleppen. Start hierbij altijd onderaan aan je voeten en ga daarna langzaam naar je bovenbenen. 
  • Vermijd hoge hakken. Die maken het immers extra moeilijk voor je aders om het bloed terug naar boven te pompen. 
  • Ook te strakke kleding die delen van je lichaam afknelt, zoals een strakke broek of knellende sokken, zorgen ervoor dat je bloed moeilijker kan terugstromen vanuit je benen. 
Wij horen graag je mening, deel ze hier met ons
Blog - Je gezondheid en welzijn eerst

Welkom op de Viata blog. Hier vind je alles aangaande je gezondheid en welzijn. Voor ons komt dat op de eerste plaats.

Recente artikels